WTTC roept op tot serieuze stimulering van duurzame vliegtuigbrandstof
May 29, 2023
WTTC dringt er bij regeringen wereldwijd op aan om "serieus te worden" met het stimuleren van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) en waarschuwt dat er momenteel een "enorme kloof" bestaat tussen de vraag en de productie ervan.
Volgens WTTC voldoet de huidige SAF-productie slechts aan 0,1 tot 0,15 procent van de vraag, en roept het regeringen op om "sterke prikkels te bieden om investeringen in SAF-productie te stimuleren, zoals belastingvoordelen, subsidies of andere financiële prikkels".
De Raad benadrukte het succesvolle stimuleringsprogramma van de Verenigde Staten, dat belastingvoordelen heeft gecreëerd voor SAF-productie, maar waarschuwde dat de huidige wereldwijde SAF-productie slechts 0,1 tot 0,15 procent van de vraag dekt, ondanks een toename van 200 procent in 2022 ten opzichte van 2021.
WTTC zei dat "zonder significante hoeveelheden SAF" ... "de luchtvaartsector niet op een schaal kan decarboniseren die het mogelijk maakt om tegen 2050 netto nul te bereiken".
De Raad drong er bij regeringen op aan om samen te werken met de sector om "ambitieuze doelstellingen voor SAF-productie" vast te stellen, en om hun acties te coördineren via de International Civil Aviation Organisation (ICAO) "om wereldwijde uniformiteit te waarborgen in regelgeving, duurzaamheidsnormen, procedures en organisatie met betrekking tot SAF".
"Gemiddeld genomen is SAF tegenwoordig drie tot vijf keer duurder dan traditionele fossiele brandstoffen," zei Julia Simpson, president en CEO van WTTC.
"Regeringen moeten dit kostenverschil aanpakken door financiële steun en prikkels te bieden om SAF toegankelijker en betaalbaarder te maken. Zonder die doelstellingen en prikkels kan de sector niet decarboniseren."
De Raad heeft in samenwerking met advies- en technologiedienstverlener ICF een whitepaper gepubliceerd met de titel Duurzame Vliegtuigbrandstoffen: De implicaties en kansen voor toeristische bestemmingen.
Het document biedt een basisintroductie tot SAF en roept nationale regeringen op om speciale werkgroepen van de publieke en private sector op te zetten die zich richten op de decarbonisatie van transport.